Sunday, October 31, 2010

Auroville

Hei igjen!
Jeg har beveget meg fra Goa til Tamil Nadu (sorvest). Togreisen startet kl 3, og jeg kom frem til Chennai 12 dagen etter. Jeg hadde en plan om aa dra til Auroville, som er mellom Chennai og Pondicherry. Jeg hoppet paa neste buss til Pondi (3 timer), og var rimelig lei all farting. En natt i Pondi, og deretter bar det rett til auroviille.

What is Auroville?

Auroville is a universal township in the making for a population of up to 50,000 people from around the world.

How did Auroville begin?

The concept of Auroville - an ideal township devoted to an experiment in human unity - came to the Mother as early as the 1930s. In the mid 1960s the Sri Aurobindo Society in Pondicherry proposed to Her that such a township should be started. She gave her blessings. The concept was then put before the Govt. of India, who gave their backing and took it to the General Assembly of UNESCO. In 1966 UNESCO passed a unanimous resolution commending it as a project of importance to the future of humanity, thereby giving their full encouragement.

Why Auroville?

The purpose of Auroville is to realise human unity – in diversity. Today Auroville is recognised as the first and only internationally endorsed ongoing experiment in human unity and transformation of consciousness, also concerned with - and practically researching into - sustainable living and the future cultural, environmental, social and spiritual needs of mankind. (www.auroville.org)

Jeg har naa fatt to gode venner her, Sevika og Muneer. Sevika er fra USA og er paa besok hos Muneer som bor her. Han er 28 aar gammel og driver en egen butikk her. Jeg var saa heldig som fikk mote dem, og jeg fikk lov til aa bo der til jeg begynner med frivillig arbeid i Sadhana forest. Det er et lite samfunn av frivillige fra hele verden. Alt er okologisk, og alle bidrar til ulike prosjekter for aa vedlikeholde naturen (treplanting osv.) Hvis dere vil vite mer, sjekk ut internettsiden www.sadhanaforest.org. Jeg drar antageligvis dit i morgen, og blir der en to ukers tid. Jeg ser virkelig frem til aa bo der, og leve primitivt for en liten stund. Etter aa ha vaert turist en liten stund naa, er jeg klar for aa gaa inn i noe nytt og mer innholdsrikt. Naturen kaller!

Alle i Auroville kommer seg frem ved hjelp av scooter/moped, og det er virkelig den beste maaten. I gaar laante jeg og Sevika Muneers moped, som var en intens opplevelse. Indisk trafikk er anarki, ingen regler, bare at du maa holde deg paa venstre side av vegen og tute for aa komme deg frem. Du er virkelig ille ute hvis du ikke har horn i dette landet. Vi klarte oss fint, og jeg begynner aa bli vant i trafikken (utrolig nok). Vi holdt oss for det meste paa landeveien, som bestaar for det meste av kuer, hunder, moped, geiter og folk. Ganske uskyldig! Jeg liker denne livsstilen. Etter aa hatt en litt troblete start, begynner jeg virkelig aa komme inn i denne kulturen. India er et fascinerende land aa vaere i.




No comments:

Post a Comment